Nieuws


25 oktober 2018

#UNLEASH18: hoogtepunten van dag 2


Naast presentaties van leveranciers waren er ook klanten die aan het woord kwamen en soms zelfs een organisatie die niet vanuit een leverancier, maar vanuit een eigen interne ontwikkeling aan het woord kwam, zoals Rosa Lee van Robert Bosch. En natuurlijk weer een aantal nieuwkomers gespot.

Categorie: UNLEASH
Geschreven door: HRTech Redactie

Dubbelinterview met de ‘learning -leaders’ van Philips en IKEA

Op het hoofdpodium interviewde David Green twee grote organisatie over hoe HR kan bijdragen aan een innovatie cultuur in een organisatie. Peter Meerman van Philips en Ino Paap van IKEA gaven meer zicht op hoe je innovatie nood in de business vertaalt naar innovatie mindset bij de medewerkers, of ‘co-workers’ zoals Paap ze noemt. Een middel dat Philips inzet is het aangaan van innovatie wedstrijden waar teams strijden en pitchen voor het idee dat zij bedachten. De winnaar mag dat idee dan als prijs ook gaan uitvoeren. Een ander opleidingsstrategie is om van ‘leiders’ ook ‘opleiders’ te maken en het geven van het goede voorbeeld als leider om te zetten in actie.

Voor IKEA gaan business development en people development hand in hand. HR komt nu veel meer op de werkvloer om de behoefte aan learning te beleven en ze willen dan ook het liefst dat learning op de mobiel op de werkvloer zelf plaats vind, in plaats van in een klaslokaal. Bij Philips gebeurt eigenlijk hetzelfde waar de cross- en upsell van nieuwe producten en diensten in de business wordt vertaalt naar cross- en upskill van de benodigde vaardigheden. Een ander middel dat naast 'learning solutions' bij IKEA wordt ingezet zijn 'culture solutions', die helpen om de waarden van het bedrijf zelf te gaan beleven, onder andere door beter met elkaar te gaan samenwerken.

Het agile werken helpt ook om een innovatie cultuur te krijgen, doordat je veel meer in stappen oplevert en meer met de eind gebruiker samenwerkt. Zo wordt een betere employee experience bereikt door meer te experimenteren en ruimte te houden om technologie aan te passen nadat je het uitrolt. 

Van de leveranciers verwachten Meerman en Paap flinke stappen in machine learning, zodat de administratieve taken nog sneller kunnen worden geautomatiseerd. HR kan dan meer de business ondersteunen en wat Paap betreft kunnen de HRBP’s zelfs helemaal in de business moeten opgaan. Meerman wil op zoek naar de 'workforce of the future'; de juiste mensen met de juiste skills, en daar horen contractors ook bij!

Digitale transformatie in de hoogste versnelling bij Robert Bosch

Voor een relatief ouderwetse organisatie die allerlei elektrische apparaten maakt, van een schroefmachine tot energie centrale onderdelen, kwam het internet als een grote schok. Een wereldwijde organisatie met 410.000 medewerkers heeft geen organisatiemodel dat zo’n transformatie snel kan absorberen. De eerste business unit ‘power tools’, met slechts 21.000 mensen, ging als eerste helemaal op de schop en ging Agile werken in 54 sub organisaties, zonder hiërarchische lagen onder het bestuur van de BU. Hun oplossing om ook HR op de schop te gooien en te werken aan nieuwe HR proces prototypes was het HR Lab.

Unleash_RobertBosch

Nieuwe spelers van buiten Nederland

Als eerste in dit rijtje de winnaar van de startup award, Mobietrain uit België. Een ‘mobile-first’ learning oplossing voor de retail sector die de ‘wachttijd’ van personeel in de winkel kan opvullen met nuttige verkooptrainingen. In een volgende artikel later meer over de startup competitie en de andere partijen.

Spot is een nieuwe speler vanuit Duitsland die in een super niche een chatbot hebben ontwikkeld. Ze leveren een alternatief voor de interne klokkenluiders regeling door dit uit te besteden aan een computer. Dat geeft de klokkenluiders een veilig gevoel omdat ze niet rechtstreeks bij hun werkgever zelf melden, maar bij een externe, anonieme computer. De chatbot stelt allerlei vragen, ook over je emotie, waardoor je gerust wordt gesteld en gestructureerd je verhaal kan vertellen. Zo bouw je een goed verslag op waarvan je zelf mag bepalen of je die uiteindelijk naar je werkgever stuurt. En als je werkgever een abonnement heeft bij Spot kan die ook met jou, anoniem, een vervolg aan je melding geven.

Glint heeft een “People Succes Platform” waarin je door verschillende assessment tools met pulse surveys de betrokkenheid van medewerkers in kaart kunnen brengen. Een real-time medewerkerstevredenheid onderzoek dus in feite waarbij je beter de verschillende stappen in de employee life cycle kunt meten. Het platform kan op basis van de opmerkingen die men invoert ook sentiment analyses doen, met allerlei dwarsdoorsnedes naar verschillende groepen, en waarschuwingen voor engagement drivers genereren.

Uiteraard waren er nog veel meer nieuwe partijen op de beursvloer, totaal waren er 148 leveranciers aanwezig. Velen hiervan zijn (nog) niet in Nederland actief, zij die dat wel zijn houden we in de gaten.

Unleash_partners

Deel dit artikel
Dit artikel is 76 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter 

  Nieuwsarchief

Corona (1)
Talent Journey (0)
Employer Branding (0)
Cultuur (1)
HRTech selecteren (0)
HRTech implementeren (1)
Onderzoek (23)
Interviews (4)
Persbericht (2)
Kennisbank (11)
Boekreview (0)
Partnerschap (8)
AVG-GDPR (2)
Techniek algemeen (0)
Zelfstandigen/Flexwerkers (0)
Debinars (4)
UNLEASH (23)
HR Praktijk (0)
Demo_Day (23)
Onboard.Amsterdam (1)
Insight #HRTech Review Community (0)
HRTech Taal (1)
Bersin (0)
Fosway (0)
Gartner (0)
Capterra (0)
HRTech Arena domeinen (0)
Recruitment vast (25)
Recruitment flex (28)
On/-offboarding (23)
Achtergrond Screening (9)
HR Administratie (12)
Salarissen (8)
Arbeidsvoorwaarden (8)
Dagplanning & tijdregistratie (10)
Declaraties (7)
Prestatiemanagement (27)
Samenwerken (16)
Opleidingen (26)
Assessments (16)
HR Analytics (18)
Strategische personeelsplanning (10)